Köpvillkor

Introduktion

Detta köp regleras av nedanstående standardförsäljningsvillkor för konsumentköp av varor över Internet. Konsumentköp över internet regleras i huvudsak av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, ångerrättslagen och e-handelslagen och dessa lagar ger konsumenten omistliga rättigheter. Lagarna finns på www.riksdagen.se. Villkoren i detta avtal ska inte förstås som någon begränsning av de lagstadgade rättigheterna, utan anger parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter för handeln.

Försäljningsvillkoren har utarbetats och rekommenderats av den norska konsumentskyddsmyndigheten.För en bättre förståelse av dessa försäljningsvillkor, se den norska konsumentskyddsmyndighetens guide här.

1. Avtalet
Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som lämnas i beställningslösningen och eventuella separat överenskomna villkor. Vid eventuell konflikt mellan uppgifterna har vad som är särskilt överenskommet mellan parterna företräde, så länge det inte strider mot tvingande lagstiftning.

Avtalet kommer även att kompletteras med relevanta lagbestämmelser som reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter.

2. Parterna
Säljaren är Digital Marketing AS (silkemyk.se) och benämns i det följande som säljaren.

Adress:

Digital Marketing AS
Norge, Sjöstranden 31
7730 Beitstad

Kontaktinformation:

Telefon: +47 929 53 442
E-post: post@silkemyk.no

Köparen är den konsument som gör beställningen och benämns i det följande som köparen.

3. Pris
Det angivna priset för varorna och tjänsterna är det totala priset som köparen ska betala. Detta pris inkluderar alla skatter och extra kostnader. Merkostnader som säljaren inte har informerat om innan köpet ska inte stå för köparen.

4. Avtalets ingående
Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren.

Avtalet är dock inte bindande om det har förekommit ett skriv- eller skrivfel i erbjudandet från säljaren i beställningslösningen i nätbutiken eller i köparens beställning och motparten insett eller borde ha insett att det fanns ett sådant fel.

5. Betalningen
Säljaren kan kräva betalning för varan från det att den skickats från säljaren till köparen.

Om köparen använder kredit- eller betalkort för betalning kan säljaren reservera köpeskillingen på kortet vid beställning. Kortet debiteras samma dag som varan skickas.

Vid betalning med faktura skickas fakturan till köparen när varan skickas. Betalningsfristen framgår av fakturan och är minst 14 dagar från mottagandet.

Köpare under 18 år kan inte betala med en efterföljande faktura.

6. Leverans
Leverans har skett när köparen, eller dennes ombud, övertagit saken.

Om ingen leveranstid anges i beställningslösningen ska säljaren leverera varan till köparen utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter beställning från kund. Varan ska levereras till köparen om inte annat särskilt avtalats mellan parterna.

7. Risken för varan
Risken för varan övergår till köparen när denne eller dennes ombud har fått varan levererad enligt punkt 6.

8. Ångerrätt

Om avtalet inte undantas från ångerrätten, har köparen rätt att ångra köpet av varan enligt ångerrättslagen.

Köparen måste meddela säljaren om användningen av ångerrätten inom 14 dagar från det att tidsfristen börjar löpa. I tidsfristen ingår alla kalenderdagar. Om tidsfristen slutar på en lördag, helgdag eller högtidsdag förlängs fristen till närmaste arbetsdag.

Ångerfristen anses vara uppfylld om meddelandet skickats före fristens utgång. Köparen har bevisbördan för att ångerrätten har utövats, och meddelandet bör därför göras skriftligt (ångerättsformulär, e-post eller brev).

Ångerfristen börjar löpa:

  • Vid köp av enskilda varor börjar ångerfristen löpa från dagen efter att varan/varen har mottagits.
  • Om en prenumeration säljs eller avtalet innebär regelbunden leverans av identiska varor börjar fristen löpa från dagen efter att första leveransen har mottagits.
  • Om köpet består av flera leveranser börjar ångerfristen löpa från dagen efter att sista leveransen har mottagits.

Ångerfristen förlängs till 12 månader efter utgången av den ursprungliga fristen om säljaren inte informerar om att det finns en ångerrätt och ett standardiserat ångerformulär före avtalet ingås. Detsamma gäller om det saknas information om villkor, tidsfrister och förfarandet för att utnyttja ångerrätten. Om näringsidkaren dock ger informationen under dessa 12 månader löper ångerfristen ändå ut 14 dagar efter den dag då köparen fick informationen.

Vid användning av ångerrätten måste varan returneras till säljaren utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från meddelandet om användning av ångerrätten har lämnats. Köparen betalar de direkta kostnaderna för att returnera varan, om inte annat avtalats eller säljaren har försummat att informera köparen om att köparen ska stå för returkostnaderna. Säljaren kan inte ta ut några avgifter för köparens användning av ångerrätten.

Köparen kan prova eller testa varan på ett rimligt sätt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion utan att ångerrätten förfaller. Om provning eller test av varan går utöver vad som är rimligt och nödvändigt kan köparen bli ansvarig för eventuell minskad värde på varan.

Säljaren är skyldig att återbetala köpesumman till köparen utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från det att säljaren fick meddelande om köparens beslut att använda ångerrätten. Säljaren har rätt att hålla inne betalningen tills han eller hon har mottagit varorna från köparen eller tills köparen har lagt fram bevis för att varorna har skickats tillbaka.

9. Försening och utebliven leverans - köparnas rättigheter och tidsfrist för att framställa krav

Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent enligt avtalet mellan parterna, och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, kan köparen enligt bestämmelserna i konsumentköplagens kapitel 5 under vissa omständigheter behålla köpesumman, kräva uppfyllelse, häva avtalet och/eller begära skadestånd från säljaren.

I händelse av ett anspråk på uteblivna befogenheter bör underrättelsen vara skriftlig av bevisskäl (t.ex. e-post).

Uppfyllelse

Köparen kan behålla köpet och kräva fullgörande av säljaren. Köparen kan dock inte kräva fullgörande om det finns ett hinder som säljaren inte kan övervinna, eller om fullgörandet kommer att medföra så stor olägenhet eller kostnad för säljaren att det är väsentligt ur proportion mot köparens intresse av att säljaren fullgör. Skulle svårigheterna försvinna inom skälig tid kan köparen ändå kräva fullgörande.

Köparen förlorar sin rätt att kräva fullgörelse om han eller hon väntar oskäligt länge med att framställa kravet.

Återkallelse

Om säljaren inte levererar varan vid leveranstillfället ska köparen uppmana säljaren att leverera inom skälig ytterligare tidsfrist för fullgörande. Om säljaren inte levererar varan inom tilläggsfristen kan köparen häva köpet.

Köparen kan dock häva köpet omedelbart om säljaren vägrar att leverera varan. Detsamma gäller om leverans till avtalad tidpunkt var avgörande för avtalets ingående, eller om köparen har meddelat säljaren att leveranstidpunkten är avgörande.

Om varan levereras efter den tilläggsfrist som konsumenten har satt eller efter den leveranstidpunkt som varit avgörande för avtalets ingående, ska hävningsanspråk göras inom skälig tid efter det att köparen fick kännedom om leverans.

Ersättning

Köparen kan kräva ersättning för mindre skada till följd av förseningen. Detta gäller dock inte om säljaren styrker att förseningen beror på ett hinder utanför säljarens kontroll som inte rimligen kunde ha beaktats vid avtalets ingående, undvikits eller övervunnits följderna av.

10. Fel i varan - köparens rättigheter och reklamationstid

Om varan har ett fel och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagen 6 kap beroende på omständigheterna hålla inne köpet pris, välja mellan rättelse och omleverans, kräva prisavdrag, kräva avtalet hävt och/eller kräva ersättning   av säljaren.

Klagomål till säljaren ska göras skriftligen.

Rättelse eller omleverans
Köparen kan välja mellan att kräva felet åtgärdat eller leverans av liknande föremål. Säljaren kan trots detta invända mot köparens anspråk om ett genomförande av kravet är omöjligt eller orsakar säljaren oskäliga kostnader. Rättelse eller omleverans måste ske inom skälig tid. Säljaren har i princip inte rätt att göra mer än två avhjälpningsförsök för samma fel.

Prisrabatt
Köparen kan kräva lämplig prisrabatt om varan inte rättas eller återlevereras. Detta innebär att förhållandet mellan reducerat och avtalat pris motsvarar förhållandet mellan varans värde i bristfälligt och avtalsmässigt skick. Om det finns särskilda skäl för detta kan prisrabatten istället sättas lika med felets betydelse för köparen.

Ångra
Om varan inte har rättats eller återlevererats kan köparen även häva köpet när felet inte är oväsentligt.

11. Säljarens rättigheter vid köparens försummelse
Om köparen inte betalar eller fullgör övriga skyldigheter enligt avtalet eller lagen, och detta inte beror på säljaren eller villkor på säljarens sida, säljaren kan enligt reglerna i konsumentköplagen 9 kap, beroende på omständigheterna, hålla tillbaka varan, kräva fullgörande av avtalet, kräva avtalet hävt samt kräva ersättning av köparen. Säljaren kommer även efter omständigheterna att kunna kräva dröjsmålsränta, inkassoavgift och skälig avgift för ej uthämtade varor.

Uppfyllelse
Säljaren kan behålla köpet och kräva att köparen betalar köpeskillingen. Om varan inte levereras förlorar säljaren sin rätt om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Uppsägning
Säljaren kan säga upp avtalet om det föreligger ett väsentligt betalningsförsummelse eller annan väsentlig försummelse från köparens sida. Säljaren kan inte ångra sig om hela köpeskillingen är betald. Om säljaren sätter en skälig tilläggsfrist för fullgörande och köparen inte betalar inom denna tidsfrist kan säljaren häva köpet.

Ränta vid dröjsmålsbetalning/inkassoavgift
Om köparen inte betalar köpeskillingen enligt avtalet kan säljaren kräva dröjsmålsränta på köpeskillingen enligt Dröjsmålsräntan Spela teater. Vid utebliven betalning kan fordran efter förhandsbesked skickas till Köparen, som då kan bli avgiftsskyldig enligt inkassolagen.

Avgift för ej uthämtade ej förskottsbetalda varor
Om köparen underlåter att hämta ut obetalda varor kan säljaren ta ut en avgift från köparen. Avgiften ska som mest täcka säljarens faktiska utgifter för att leverera varan till köparen. En sådan avgift kan inte tas ut av köpare under 18 år.

12. Garanti
Garantier som ges av säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de som köparen redan har enligt icke undantagsbar lagstiftning. En garanti innebär således inga inskränkningar i köparens rätt att reklamera och reklamera vid dröjsmål eller fel enligt punkterna 9 och 10.

13. Personuppgifter
Ansvarig för insamlade personuppgifter är säljaren. Om inte köparen samtycker till något annat kan säljaren i enlighet med personuppgiftslagen endast inhämta och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra skyldigheterna enligt avtalet. Köparens personuppgifter kommer endast att lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska fullfölja avtalet med köparen, eller i lagstadgade fall.

14. Konfliktlösning
Klagomål riktas till säljaren inom skälig tid, jfr. punkterna 9 och 10. Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Om detta inte lyckas kan köparen kontakta Konsumentrådet för medling. Konsumentrådet finns på www.konsumentverket.se.